Google PageSpeed Insights – czyli jak w prosty sposób sprawdzić podstawowe parametry jakościowe strony internetowej!

Zastanawiasz się nad tym czy Twoja strona działa jak należy? Czy jej czas ładowania nie jest zbyt długi zarówno na urządzeniach mobilnych jak i na komputerach stacjonarnych? A tak w ogóle to jak sprawdzić, czy strona www jest prawidłowo zoptymalizowana pod SEO? Spokojnie – aby uzyskać podstawowe informacje na ten temat, nie musisz posiadać wieloletniego doświadczenia. Nie musisz również wysyłać żadnych zapytań czy popularnych w ostatnim czasie próśb o „darmowy audyt strony” do agencji reklamowych. PageSpeed Insights to narzędzie stworzone przez Google, do którego dostęp ma każdy – dziś w prostych słowach opowiem o tym, jak z niego korzystać!

Spis treści:

  1. Podstawowe wskaźniki jakości działania strony
  2. Darmowy audyt SEO strony
  3. PageSpeed Insights – obsługa
  4. Analiza wyników raportu PageSpeed Insights

Podstawowe wskaźniki jakości działania strony

Jakie są podstawowe wyznaczniki jakości działania strony internetowej? Cytując klasyka: „To zależy”. W kontekście pozycjonowania strony internetowej powinny nas szczególnie interesować takie parametry jak:

  • optymalizacja strony pod kątem SEO,
  • szybkość ładowania strony internetowej,
  • bezpieczeństwo strony.

Google PageSpeed Insights daje nam możliwość pobieżnego sprawdzenia wszystkich tych parametrów, a gratisowo dorzuca jeszcze analizę wygody obsługi strony. Warto jednak pamiętać, że PageSpeed Insights nie jest zaawansowanym narzędziem. Dlatego z jednej strony jest ono dziecinnie proste w obsłudze z drugiej natomiast, stosuje się je raczej do szybkiego zdiagnozowania ewentualnych problemów, które trzeba by rozwiązać w ramach dalszych prac nad stroną.

Darmowy audyt SEO strony

Jak sprawdzić, czy agencja SEO, z którą aktualnie współpracujesz, nie robi Cię w przysłowiowe bambuko? Wykonaj „darmowy audyt SEO strony” przy użyciu właśnie tego narzędzia. W ten sposób zweryfikujesz, czy Twoja strona jest dobrze zoptymalizowana pod kątem SEO. Wiem, że w ten sposób narażam się na lincz ze strony wielu agencji SEO, ale właśnie po to powstają takie narzędzia. W ostatnim czasie mamy do czynienia z prawdziwym wysypem reklam agencji, próbujących wcisnąć „darmowy audyt strony www”. Taki audyt często opiera się właśnie na przeanalizowaniu strony za pośrednictwem tego lub podobnego narzędzia. Haczyk jest jednak taki, że aby otrzymać wyniki takiego audytu, musisz podać dane takie jak swój mail i telefon. W następnym akapicie wytłumaczę Ci, jak takiego audytu dokonać samodzielnie – bez narażania się na późniejsze telefony ze strony przedstawicieli handlowych i zalewanie spamem skrzynki internetowej.

PageSpeed Insights – obsługa

Aby zacząć korzystać z PageSpeed Insights, nie musisz nic instalować. Wystarczy wejść na stronę narzędzia – https://pagespeed.web.dev. Przed Twoimi oczami pojawi się okno, w które trzeba wklepać adres strony do analizy. Kolejny krok to oczywiście kliknięcie niebieskiego klawisza „analizuj” i poczekanie na to, aż narzędzie wygeneruje raport z analizą. I już – to wszystko. Teraz kolejny krok to analiza wygenerowanych wyników analizy :).

Analiza wyników raportu PageSpeed Insights

Jak widać na screenach powyżej i poniżej, moja stronka została oceniona całkiem nieźle przez to narzędzie – zielone wskaźniki oznaczają, że nie ma z nią większych problemów. Strona działa szybko na wersji stacjonarnej i jeszcze szybciej na wersji mobilnej. Jeżeli chcesz stronę, która ma równie dobre wyniki, to zapraszam do kontaktu :). W Grafmini zamówisz nie tylko pozycjonowanie strony, lecz stworzenie strony internetowej od zera – witryny responsywnej, która szybko załaduje się zarówno na telefonie, jak i na komputerze stacjonarnym. Nie odbiegajmy jednak od tematu wpisu – wskaźnik „Wydajność”  określa czy strona działa szybko. Szybkość ładowania się strony jest uzależniona od jakości jej kodu możliwości serwera. No ok, ale o co właściwie z tymi serwerami chodzi?

Na serwerze zapisane są wszelkie dane Twojej strony. Miejsce na nim wykupuje się w ramach hostingu. Nie polecam więc wybierać hostingów niewiadomego pochodzenia – czasem lepiej dopłacić kilkadziesiąt złotych, ale później być zadowolonym z szybkiej i dobrze wypozycjonowanej strony. No właśnie – bo szybkość ładowania się strony ma również ogromne przełożenie jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Algorytmy Google propsują strony, które szybko się ładują.

„Ułatwienia dostępu” to wskaźnik, który określa czy Twoja strona jest przystępna dla odwiedzającego. Dowiesz się na przykład czy nagłówki są rozmieszczone w kolejności malejącej, czy został zachowany odpowiedni kontrast pomiędzy kolorem tła a tekstu lub na przykład, czy linki są wystarczająco widoczne na stronie. Wskaźnik „sprawdzone metody” odzwierciedla takie informacje jak np. to czy strona używa zabezpieczonej wersji protokołu http, czyli https lub też czy obrazy na stronie są prawidłowo przeskalowane. No dobrze – ale miało być w prostych słowach, a zaczynamy zapuszczać się w meandry konstrukcji strony internetowej. Jeżeli nie chcesz się w nie zagłębiać, to przede wszystkim zwróć uwagę na te dwa wskaźniki:

  • wydajność,
  • SEO

O wydajności już wspomniałem, więc teraz przyszła kolej na SEO. Wskaźnik SEO określa czy strona została odpowiednio zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek. Jeżeli więc optymalizacja SEO strony to usługa, której realizację zlecasz firmie zewnętrznej, to wynik uzyskany w tej kategorii może dąć Ci pewien pogląd na to czy Twoje pieniądze nie idą w błoto. Jeżeli tak się dzieje, to warto zastanowić się nad zmianą opiekuna strony bądź nad samodzielnym ogarnięciem tego tematu, oczywiście o ile masz na to czas i ochotę – jeżeli nie, to zapraszam do kontaktu. Dla mnie i mojego teamu nie ma wyników, których nie da się podciągnąć! 

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewijanie do góry