SEO – to termin wałkowany zarówno przez agencje marketingowe i różnej maści freelancerów, jak i web developerów dbających o widoczność prowadzonej strony w sieci. Niestety wiele spośród tych osób nie potrafi nawet rozszyfrować tegoż skrótu. Dziś więc opowiem nieco o tym, czym konkretnie jest SEO – jakie działania wchodzą w jego zakres i co właściwie oznacza ten termin? Czym SEO copywriter różni się od „standardowego” copywritera? Zapraszam do lektury!
Spis treści:
- SEO – a co to takiego?
- SEO a pozycjonowanie
- Działania wchodzące w zakres SEO
- Copywriter a SEO Copywriter
- Czy warto korzystać z agencji SEO?
SEO – a co to takiego?
Skrót SEO wywodzi się od terminu „search engine optimization”, który to z kolei w przełożeniu na polski oznacza optymalizację silnika wyszukiwania. Oczywiście nie chodzi o silnik w samochodzie czy kosiarce, a o silnik przeglądarki internetowej. SEO to zespół działań i procesów, których realizacja sprawi, że Twoja strona będzie się wyświetlać na wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Wyższa pozycja, to oczywiście większa rozpoznawalność. W dzisiejszych, zabieganych czasach, większość osób po prostu nie chce tracić czasu na głębsze poszukiwania firm w otchłani internetu – dlatego to właśnie firmy przysłowiowej „topki” w wynikach, mają największą szansę na zdobycie klienta. Wspominając o SEO, warto nadmienić, że nie musi się ono wcale odnosić do pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania Google. To, że automatycznie łączymy terminy pozycjonowania czy SEO właśnie z tą wyszukiwarką jest spowodowane tym, że ma ona obecnie największy udział w rynku.

SEO a pozycjonowanie
SEO skupia się przede wszystkim na działaniach prowadzonych na samej stronie. Z kolei pozycjonowanie to termin nieco bardziej złożony. Oprócz działań optymalizujących samą stronę, w jego zakres mogą wchodzić także działania zewnętrzne, takie jak na przykład linkowanie witryny firmy na innych stronach. Swoją drogą linkowanie to dobry temat na kolejny artykuł, chętnie również i o nim opowiem.
Działania wchodzące w zakres SEO
Jakie więc działania wchodzą w zakres SEO? Kilka podstawowych wymieniam poniżej:
- upraszczanie kodu strony,
- upraszczanie adresów podstron,
- usprawnianie działania strony,
- ograniczanie wielkości plików na stronie,
- optymalizacja treści na stronie pod kątem słów kluczowych,
- regularne dodawanie artykułów na boga, w których zawarte są słowa kluczowe.
Powyższe działania są wychwytywane przez algorytmy wyszukiwarki, dzięki czemu strona znajdzie się na wyższej pozycji. To proste – im prostszy kod strony, im lżejsze są pliki na niej zawarte, tym szybciej się ona ładuje. Nasycenie treści słowami kluczowymi daje nam większe szanse, że frazy te spotkają się z tym, co akurat w okienko wyszukiwarki wpisuje osoba poszukująca danej usługi. Regularne dodawanie artykułów blogowych sprawi z kolei, że dana strona regularnie „przypomina o sobie” algorytmom, które mogą wypozycjonować ją na wyższą pozycję.
Copywriter a SEO Copywriter
Czym różni się copywriter od SEO copywritera? Copywriter to osoba tworząca różnego rodzaju treści np.:
- opisy produktów,
- artykuły blogowe,
- artykuły sponsorowane,
- treści na stronę.
SEO Copywriter jest osobą, która wykonuje dokładnie to samo, lecz przy okazji korzysta z narzędzi, które pomagają zoptymalizować te treści pod kątem słów i fraz kluczowych. Kiedyś spotkałem się z opinią, że copywriter to bardziej redaktor – powinien tworzyć poczytne treści, które z kolei później optymalizuje pod kątem SEO inny specjalista, a SEO copywriter „trzaska” treści pod SEO. Moim zdaniem to nie prawda – każdy z nich powinien tworzyć lekkie, poczytne i przystępne treści, które dodatkowo w przypadku SEO copywritera, są nasycone słowami kluczowymi.
Czy warto korzystać z agencji SEO?
Czy warto korzystać ze wsparcia agencji SEO? Cóż, cytując klasyka „to zależy” :). Jeżeli Twoim zdaniem masz czas, głowę i wiedzę do tego, aby samodzielnie i regularnie przeprowadzać wymienione działania i procesy, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby się tego podjąć. Mam nadzieję, że artykuły publikowane na tej stronie będą dla Ciebie cenną pomocą. Praktyka jednak pokazuje, że większość osób decyduje się na wsparcie agencji lub freelancera, a zaoszczędzony w ten sposób czas poświęca na realizację firmowych celów. Z doświadczenia dodam, że współpraca z dużymi agencjami marketingowymi często skutkuje wyrzuceniem pieniędzy w błoto. O wiele lepszym posunięciem jest znalezienie specjalisty, który zna, lub chociażby chciałby poznać specyfikę funkcjonowania danej firmy oraz realia branży, w której działa. Dzięki takiemu podejściu można szybciej i lepiej wypromować daną witrynę. Niestety duże agencje często korzystają z szablonowych rozwiązań, które nie zawsze są przystosowane do danej branży czy klienta.